UNGUR LIVIU ALIN

"NIMENI NU ESTE MAI PRESUS DE LEGE"

marți, 25 martie 2008

Colectia lui Mihai Szeplekan

Si-a cumparat o icoana atunci cind a ajuns consilierul presedintelui Consiliului Judetean Cluj, una cind a fost numit intr-un consiliu de administratie, la fel ca dupa fiecare reusita in viata de zi cu zi. Colectia liberalului Mihai Szeplekan, cunoscut si ca organizator al Galelor K1 la Cluj, reuneste zeci de icoane, cruci, matanii si publicatii religioase, fiecare fiind marturie a unui miracol cotidian.
Apartament-muzeu
Colectia lui Mihai Szeplekan, consilierul lui Marius Nicoara, presedintele Consiliului Judetean Cluj, este adapostita in locuinta pe care o imparte cu mama sa, un apartament obisnuit situat la parterul unui bloc din cartierul clujean Grigorescu. Citeva icoane au fost aranjate in sufragerie, altele pe un perete al bucatariei, linga Calendarul Crestin Ortodox. Oaspetii sint serviti in cani impodobite cu imagini religioase. Alte doua icoane se afla deasupra cuierului din hol. Deasupra usii de la camera sa se afla altele, iar de o parte si alta atirna siruri de matanii si cruciulite. O manusa rosie de box, cu care a luptat Ionut Iftimoaie la una din Galele K1 de la Cluj, atirna de minerul unui dulap, chiar linga cel cu vitrina in care vegheaza cele mai multe obiecte ale colectiei sale.
Icoane pictate pe lemn, pe sticla, ceramica sau lut, icoane cu ceas si podoabe aurii, statuete, cruci, doua Biblii si volumul „Cele 24 de Vami ale Vazduhului". In coltul unui raft se gasesc pliculete de tamiie aromitoare, aduse de la Manastirea Nicula si „de la mormintul lui Isus, de la Ierusalim", iar in alt dulap o brosura intitulata „Carte pentru talmacirea viselor". Tot aici se mai gaseste o pernita-inimioara rosie si multe fotografii. „Sint oamenii care mi-au fost cei mai dragi in viata: tata, care a murit cind aveam 8 ani, varul meu, care l-a inlocuit pina cind s-a dus si el, la 20 de ani, si a fost inmormintat in ziua nuntii lui...", precizeaza Mihai indurerat. „Pina la 18 ani, mi-au murit si cei patru bunici...", adauga el. Fotografiile o mai infatiseaza pe mama si pe prietena sa.
Primul obiect din colectie, primit in dar ca orfan
Dramele care l-au marcat in copilarie, precum si conditia sa de copil orfan si sarac au avut o mare contributie, dupa cum marturiseste cu multa insufletire, la dezvoltarea unui puternic sentiment religios. „Dupa inmormintarea tatalui meu, preotul mi-a dat o cruce de lemn, este primul obiect din colectie", afirma Szeplekan. „De la 8 ani am inceput sa merg la biserica. Mincam prescura, invatam colinde; imi placea, fiind baiat mai sufletist...", adauga acesta. De sarbatori primea de la biserica bani, donati de oameni cu stare. „Acum si eu las bani prin biserici, pentru copiii necajiti", marturiseste Szeplekan. La 18 ani s-a angajat paznic la o discoteca din Zorilor, apoi a ajuns in politica.
„Nu sint habotnic"
„Cind a fost sa trec de la PRM la PNL, m-am rugat la mormintul tatalui meu, mi s-a aratat in vis si, a doua zi, Nicoara m-a luat consilier. Am luat o icoana. Peste o saptamina, am ajuns in consiliul de administratie de la drumurile judetene. Am cumparat alta, de la magazinul de linga Catedrala Otodoxa...", relateaza acesta. A mai cumparat zeci de obiecte religioase si a daruit bani in situatii precum cele „cind seful imi lasa restul cind cumpara ceva" sau „de cite ori aveam bani mai multi". „Cind dai din inima, oricit de putin, ti se intoarce inzecit. Nimic nu este intimplator in viata", sustine Mihai Szeplekan. Colectia s-a imbogatit de-a lungul anilor cu achizitii din tirguri, de la manastiri sau biserici ori primite de la prietenii care ii stiu pasiunea. Programul sau zilnic cuprinde rugaciuni in fata dulapului cu icoane, se reculege chiar si in masina si poposeste des in locasuri de cult. „Nu sint nici habotnic, nici colectionar maniac. Nu pot sa tin post, nici nu cred in spovedanie, iar viata mea este una normala pentru aceasta virsta, imi place sa organizez lupte, am prietena de patru ani, ies cu baietii in oras...", tine sa precizeze Szeplekan. Pentru urmatoarea perioada, acesta planuieste sa gaseasca „un artist tinar si talentat" care sa ii picteze un perete al camerei cu „o icoana frumoasa, cu gradini".
Cea mai scumpa icoana
Cel mai valoros exponat din colectia lui Mihai Szeplekan, amplasat la loc de cinste in casa acestuia, pe un perete al sufrageriei, este o icoana a Maicii Domnului pictata pe sticla. A costat 100 RON si a fost cumparata de curind la expozitia gazduita de Prefectura Cluj in preajma Craciunului. Lucrarile au fost realizate de elevi ai Liceului de Arte Plastice „Romulus Ladea" din Cluj-Napoca. „M-am gindit ca fata care a pictat icoana a muncit mult pentru ea si merita banii astia", explica liberalul. PRELUARE ZIARUL MONITORULDECLUJ