UNGUR LIVIU ALIN

"NIMENI NU ESTE MAI PRESUS DE LEGE"

vineri, 22 februarie 2008

Cat ne costa sa intram pe Autostrada Transilvania

Primul tronson ce va fi dat în folosinţă implică, suplimentar, realizarea unor drumuri de legătură de 55 de milioane de euro.
Primul drum de legătură cu Autostrada Transilvania va măsura şase kilometri şi va face legătura cu DN1 în zona localităţii Mărtineşti, iar cel de-al doilea, de circa cinci kilometri, ar urma să facă joncţiunea cu centura ocolitoare de est a Clujului. Costurile estimate pentru cele două legături sunt de circa cinci milioane de euro pe kilometru.

Bechtel va da în folosinţă, spre finele anului, primul tronson din Autostrada Transilvania, Sănduleşti-Săvădisla, cu condiţia ca CNADNR (Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România) să finanţeze drumurile de legătură cu localităţile din zonă. “Ca să putem fi gata până la finele anului cu acest tronson, depinde şi de CNADNR, pentru că această porţiune necesită şi nişte legături rutiere pe care trebuie să le perfecteze specialiştii lor”, anunţa directorul de comunicare al companiei Bechtel, Bogdan Sgârcitu.

Reprezentanţii CNADNR spun că problema a fost deja aranjată cu companie americană. “A fost prevăzută o extensie a contractului cu Bechtel, astfel încât să poată executa la timp şi aceste drumuri. Până la urmă, ele ţin tot de autostradă”, a precizat directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Cluj, Gelu Cecan.
Acesta a mai explicat că reprezentanţii Bechtel au tot interesul să grăbească lucrările astfel încât, până la finele anului, posibil chiar din octombrie, acest tronson să fie dat în circulaţie. La rândul său, directorul CNADNR, Mihai Grecu, a susţinut că Bechtel s-a angajat să finalizeze o porţiune de 26 de kilometri.
“Angajamentul Bechtel este de a finaliza porţiunea dintre kilometrul 17 şi kilometrul 43, dar noi facem tot posibilul să se ajungă la finalizarea a 30 de kilometri de autostradă”, a transmis Grecu.
Bretelele de legătură ne costă
Două drumuri de legătură şi alte două noduri rutiere sunt prevăzute pentru tronsonul Sănduleşti – Săvădisla, care va fi dat în funcţiune spre finele acestui an. Primul drum va face legătura între autostradă şi Drumul Naţional 1 (DN1) şi va fi realizat de la kilometrul 22 al autostrăzii (după localitatea Petreştii de Jos) până la kilometrul 457 al DN1 (localitatea Mărtineşti, comuna Tureni). Reprezentantul DRDP a precizat că această bretea de legătură este cea mai importantă, dat fiind faptul că va fi transformată într-un drum expres, cu patru benzi, ce se va lega de varianta est a centurii Clujului (Vâlcele – Apahida).
“Acest drum de legătură va măsura circa şase kilometri. Primele calcule arată că se va ajunge la circa patru-cinci milioane de euro pe kilometru”, a spus şi directorul tehnic al DRDP Cluj, Teodor Gorcea. în prezent, acest drum este în fază de proiectare, urmând ca Bechtel să-l execute concomitent cu tronsonul autostrăzii. Al doilea drum care va lega autostrada de DN1 se va realiza în zona Săvădisla, la kilometrul 42 şi va intra în curând în faza de proiectare.
Reprezentanţii DRDP Cluj spun că va măsura circa cinci kilometri şi va costa tot patru-cinci milioane de euro. în afară de aceste două bretele, pe tronsonul Sănduleşti - Săvădisla mai este prevăzut şi nodul rutier de urcare şi coborâre de pe autostradă, în zona Câmpia Turzii - Luna. Acesta însă nu va presupune costuri suplimentare, dat fiind faptul că este prevăzut în proiectul autostrăzii, au suţinut reprezentanţii DRDP.
Avansul s-a plătit, se aşteaptă rezultate
în urmă cu o săptămână, Bechtel a primit un avans de 132 de milioane de euro, reprezentând 30% din suma de 440 de milioane pe care Guvernul a aprobat-o pe anul acesta pentru lucrările la Autostrada Transilvania.
Cecan a afirmat că CNADNR îşi va îndeplini obligaţiile financiare faţă de compania Bechtel, astfel încât aceasta să nu aibă nici un motiv pentru a întârzia lucările. “Săptămâna trecută s-au virat cei peste 130.000.000 de euro şi banii vor veni în funcţie de lucrări”, a spus Cecan.
Echipa Bechtel efectuează lucrări la structuri. Sgârcitu a precizat că lucrările la umpluturi încă nu au început deoarece vremea nu permite. “La kilometrul 49-50, la Gilău, se lucrează la o excavaţie de 1,4 milioane de metri cubi de pământ, din care deja s-au extras 1 milion. S-a început şi viaductul din aceeaşi zonă.
La kilometrul 46, în zona Săvădisla, încă nu s-au încheiat săpăturile arheologice. Am fost informaţi că cel puţin până în vară şantierul nu se va închide”, a explicat Sgârcitu.