UNGUR LIVIU ALIN

"NIMENI NU ESTE MAI PRESUS DE LEGE"

marți, 22 ianuarie 2008

CFR Călători introduce vagoanele TGV la Cluj

Societatea CFR Călători va echipa cu vagoane cu funcţii TGV mai multe trenuri intercity (IC) pe traseul Bucureşti-Cluj.
Printre dotările de care dispun se numără funcţii de climatizare, monitoare pentru informarea pasagerilor, scaune confortabile cu pluş, măsuţe rabatabile cu veioze şi prize de laptop, spaţiu minibar cu frigider, microunde şi cafetieră. Un astfel de vagon costă1 milion de euro.

“De astăzi am introdus vagoanele respective pe relaţia Bucureşti-Timişoara şi retur. în acest an vor fi introduse şi în trenurile intercity care vor circula pe relaţia Cluj”, ne-a declarat Alina Predescu, şef birou comunicare al CFR Călători.

Următoarele rute pe care vor mai circula aceste vagoane sunt de la Bucureşti către Arad, Constanţa, Iaşi, Suceava, Galaţi şi retur. Vagoanele dispun de funcţii TGV, integrate la fabrica Astra Arad. Operatorul naţional feroviar îşi propune ca pentru perioada următoare serviciul IC să ridice standardele de călătorie fără însă a modifica tarifele corespunzătoare acestui rang de tren. Noile vagoane (seriile nr. 1091, 2176 şi 8987) introduse în circulaţie pot atinge viteze de 160-200 km/h şi se remarcă prin confort, conferit de design, ergonomie şi cromatică.
Pasageri informaţi prin monitoare
în funcţie de clasa de confort, au următoarele caracteristici: scaune cu feţe din pluş, măsuţe fixe sau rabatabile la fiecare loc, unele dintre ele prevăzute cu plasă pentru ziare, reviste şi rezămătoare pentru picioare, măsuţe prevăzute cu prize şi veioze, prize duble sau simple pentru alimentare laptop şi telefon mobil de 230V/50Hz, cu acces pentru toate locurile, cabine WC cu rezervoare ecologice.

Vagonul de clasa 1 (seria 1091) are în dotare patru monitoare TFT de 19 inch, pentru prezentare programe video şi promo, montate câte 2 în fiecare zonă destinată călătorilor, iar vagonul de clasa a 2-a (seria 8789) are două monitoare de 21 inch. De asemenea, sunt dotate cu funcţii de climatizare, cu echipamente care în viitor vor permite punerea în funcţiune a unui sistem automatizat de informare a pasagerilor, conform cerinţelor transportului european.

Seriile nr. 1091 şi 8987 dispun de un spaţiu pentru minibar, central sau la unul din capetele salonului, care cuprinde mobilier (tejghea, dulapuri, vitrină cu sticlă, spoturi de iluminat), frigider, cuptor cu microunde, cafetieră şi computer tip consolă cu monitor de 15 inch pentru transmitere şi vizualizare de programe transmise în vagon.

CFR Călători vrea să achiziţioneze în acest an 35 de vagoane noi, echipate modern, cu funcţii TGV, în valoare de 120 de milioane de lei, primele unităţi fiind disponibile de luni la două trenuri IC, a anunţat Ministerul Transporturilor. Preţul de achiziţie pentru fiecare vagon este de 3,5 milioane de lei.
Parc de vagoane ruginit
Raportul pe 2006 al CFR Călători arată că 1.256 de vagoane ale societăţii aveau o vechime de peste 31 de ani, 1.101 vagoane, între 21 şi 30 de ani, 688 vagoane, între 11 şi 20 de ani şi numai 108 vagoane, o vechime de până la 10 ani.

Numai 20% din trenurile din România erau rapide, 20% accelerate, 5% IC şi 5% automotoare, în timp ce trenurile personale deţineau 50% din capacitatea de transport a societăţii. Numărul pasagerilor pe calea ferată a scăzut de la 117 milioane în anul 2000 la 93,2 milioane în 2006.