“Sunt finalizate studiile de fezabilitate pentru trei drumuri expres, iar acum suntem în perioada de autorizare a acestora. Sperăm ca până la sfârşitul lunii februarie să avem şi hotărârea de guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici”, a declarat Mariana Capră, director adjunct în cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale.
Cele trei drumuri sunt Sebeş-Turda, Făgăraş-Sibiu şi Petea-Baia Mare. Directorul CNADNR a arătat că după aprobarea indicatorilor se va putea organiza procedura de achiziţie publică pentru execuţia lucrărilor.
Legături la Coridorul IV
Drumul expres Petea-Baia Mare face parte din proiectul Drumul Nordului, menit să facă legătura între Autostrada Transilvania şi nordul ţării. Astfel, drumul Baia Mare – Petea, de 67 km, va asigura ieşirea spre Ungaria, valoarea proiectului fiind estimată, înaintea finalizării studiului de fezabilitate, la 635 de milioane de euro.
Pe traseul rezultat s-ar putea circula cu 120 km/oră, potrivit proiectului CNADNR. O altă ieşire de pe Autostrada Transilvania care va demara anul acesta, este drumul expres Turda-Sebeş. Drumul va face legătura cu magistrala Coridorul IV, respectiv o legătură rapidă între municipiile Cluj-Napoca şi Sibiu.
Acesta va avea 80 km şi va începe de la Turda, trecând prin apropierea localităţilor Unirea, Aiud, Teiuş, Alba-Iulia, până la Sebeş. Valoarea estimată iniţial pentru investiţie este de 686 de milioane de euro, iar viteza de rulare va fi, potrivit proiectului, de 120 km/oră.
Autostradă urbană din februarie
Drumul expres Făgăraş-Sibiu, cu o lungime de 80 km, va lega cele două autostrăzi, Transilvania şi Coridorul IV, urmând să fie la rândul său un drum cu profil de autostradă de la Sibiu la Vestem, şi apoi de drum expres, până la Făgăraş. Proiectul prevede o viteză de rulare de 130 km/oră, valoarea investiţiei fiind estimată la 728 de milioane de euro.
Realizarea autostrăzii urbane Cluj-Napoca va intra în linie dreaptă începând de luna viitoare.
“în februarie trebuie finalizat studiul de fezabilitate pentru autostrada urbană”, ne-a spus Capră. Valoarea investiţiei este estimată la 315 milioane de euro, autostrada urmând să facă legătura între Autostrada Transilvania, la sud de comuna Luna, şi Drumul Naţional (DN) nr. 1C, înainte de satul Răscruci. Conform proiectului, autostrada clujeană va avea aproape 40 km, iar viteza cu care se va putea circula va fi de 100 km/oră.
Câmpia Turzii-Gilău, gata în 2008
în total, Regiunea Nord-Vest va fi împânzită de 700 km de drumuri rapide, legate la Autostrada Transilvania. Este vorba despre cinci drumuri expres, o autostradă urbană şi încă o autostradă, de la Târgu Mureş la Iaşi, drumuri noi care vor fi incluse în viitoarea reţea transeuropeană de transport, susţin reprezentanţii CNADNR.
Astfel, de la vest spre est, se vor construi ieşiri de pe autostradă în dreptul localităţilor Oradea, Zalău, Cluj-Napoca, Turda, Târgu Mureş şi Făgăraş. Valoarea investiţiilor, pentru lucrările la care s-au făcut estimări, se ridică la 2,3 miliarde de euro.
O problemă o reprezintă sursa de finanţare, care nu a fost deocamdată stabilită, una dintre soluţii fiind concesionarea proiectelor. CNADNR va superviza în 2008 construcţia a 809 km de autostradă, potrivit programului de proiecte prioritare de investiţii al Ministerului Transporturilor. Peste 127 km urmează să fie recepţionaţi în acest an, când se aşteaptă şi finalizarea tronsonului Câmpia Turzii-Gilău (54 km) al Autostrăzii Transilvania.